Saturday, April 23, 2011

Doa Nabi Daud as~


Nabi Daud as merupakan seorang hamba Allah yang sangat rajin beribadah kepada Allah. Hal ini disebutkan langsung oleh Nabi Muhammad SAW. Nabi Daud as sangat rajin mendekatkan diri kepada Allah. Baginda sangat rajin memohon kepada Allah agar dirinya dicintai Allah. Baginda sangat mengutamakan cinta Allah lebih daripada mengutamakan dirinya sendiri, keluarganya sendiri dan air dingin yang bisa menghilangkan dahaga musafir dalam perjalanan terik di tengah padang pasir. Inilah penjelasan Nabi Muhammad SAW mengenai doa Nabi Daud tersebut:

Rasulullah SAW bersabda: “Di antara doa Nabi Daud as ialah: “Ya Allah, sesungguhnya aku memohon kepadaMu cintaMu dan cinta orang-orang yang mencintaiMu dan aku memohon kepadaMu perbuatan yang dapat mengantarku kepada cintaMu. Ya Allah, jadikanlah cintaMu lebih kucintai daripada diriku dan keluargaku serta air dingin.” Dan bila Rasulullah SAW mengingat Nabi Daud as baginda menggelarnya sebaik-baik manusia dalam beribadah kepada Allah.” (HR Tirmidzi 3412)


Terdapat 4 perkara penting dalam doa ini:~
1) Nabi Daud as memohon cinta Allah SWT kerana baginda tahu tidak ada cinta yang patut diutamakan dan diharapkan oleh manusia selain cinta daripada Ar-Rahman Ar-Rahim.
2) Nabi Daud as memohon kepada Allah SWT cinta orang-orang yang mencintaiNya agar baginda dirtemukan dan dipersatukan dalam kalangan orang-orang yang beriman yang mencintai Allah SWT dan baginda sangat yakin akan hal ini.
3) Nabi Daud as memohon agar Allah SWT menunjukkan kepada baginda perbuatan-perbuatan yang dapat mendatangkan cintaNya kerana baginda khuatir jika melakukan perbuatan yang akan menyebabkan kemurkaan Allah atau melakukan amal dengan berniat untuk mendapatkan cinta Allah tetapi kualiti dan cara perlaksanaannya bermasalah.
Sesungguhnya Rasulullah SAW bersada: “Roh-roh manusia diciptakan laksana perajurit berbaris, maka mana yang saling kenal di antara satu sama lain akan bersatu. Dan mana yang saling mengingkari di antara satu sama lain akan berpisah.” (HR muslim 4773)
4) Nabi Daud as berdoa kepada Allah SWT agar menjadikan cinta Allah sebagai hal yang lebih baginda utamakan daripada dirinya sendiri, keluarganya dan 'air dingin' (kenikmatan dunia) kerana kebanyakan manusia lebih sanggup menggadaikan cinta Allah dari duniawi yang sementara ini.

Firman Allah SWT:“Katakanlah: "Jika bapa-bapa, anak-anak, saudara-saudara, isteri-isteri, kaum keluargamu, harta kekayaan yang kamu usahakan, perniagaan yang kamu khuwatiri kerugiannya, dan rumah-rumah tempat tinggal yang kamu sukai, adalah lebih kamu cintai daripada Allah dan Rasul-Nya dan (dari) berjihad di jalan-Nya, maka tunggulah sampai Allah mendatangkan keputusan-Nya." Dan Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang fasik.” (Surah At-Taubah: 24)

No comments:

Post a Comment