Wednesday, June 11, 2014

Hilangnya barang kecintaan aku dan kamu~

"Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal itu amat baik bagimu, dan boleh jadi kamu mencintai sesuatu, padahal itu amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui"

(Surah Al-Baqarah 2: 216)

Akan tiba suatu masa, di mana tanpa sedar kita 'bersedia' diuji oleh Dia dengan dugaan-dugaanNya. Satu persatu yang kita cintai akan pergi meninggalkan kita atau kita sendiri yang pergi meninggalkannya. Pada masa itu pasti hati itu akan bergerimis, namun pada tika itulah ia menjadi bukti adakah selama ini kita bersyukur dan taat padaNya.

Andai benar ketaatan dan kesyukuran kita seperti pada hari kita mendapat nikmat Dia, maka pada hari kita kehilangan barang kecintaan kita, maka kita akan mudah redha dan berlapang dada dengan ujianNya.

Fitrah manusia akan bersedih apabila menghadapi kehilangan, namun usah dilayan perasaan itu. Kuatkan hati dan jiwa. Taddaburlah ayat-ayat cintaNya. Yakin dengan ketentuanNya; qada' dan qadarNya. Kita hambaNya tidak pernah tahu apa yang terbaik buat kita, Dia Sang Pencipta Al-Khaliq lebih memahami keperluan kita.

Mukmin, mukminah itu kuat. Bersabarlah, Allah akan menggantikan barang kecintaan yang hilang dengan berganda nikmat yang lebih baik. Nikmat yang sedia ada dan masih ada, bersyukurlah.

Paling utama, Allah ada untuk kita. Ini yang wajib disyukuri setiap detik dan masa.

Allahul musta'an. :)

No comments:

Post a Comment